Kom och jobba med oss som handläggare för naturum och kommunikation.
Vill du ansvara för verksamheten på naturum Laponia och föreningens kommunikationsarbete?
Hos oss är du med i det ärofyllda arbetet att bevara världsarvet för framtida generationer. Som handläggare för naturum Laponia och kommunikation arbetar du med att ansvara utveckla naturums verksamhet samt föreningens kommunikationsarbete.
DIN ROLL SOM HANDLÄGGARE FÖR NATURUM OCH KOMMUNIKATION
Dina arbetsuppgifter är bland annat:
- ansvara för planering, utveckling, genomförande samt uppföljning av naturums verksamhet samt caféet i naturum. Det inkluderar planering olika aktiviteter, guidningar, arbete med fast och tillfälliga utställningar och framtagande av informationsmaterial
- kommunicera naturum och föreningen med media, allmänhet, skolor, föreningar och andra intressenter
- arbeta med marknadsföring, informationsmaterial, webb och sociala medier
- hantera försäljning, inköp och bokningar
- i samråd med verksamhetsledaren arbeta fram förslag till verksamhetsplan och verksamhetsberättelse samt planera föreningens kommunikationsarbete DINA KVALIFIKATIONER I rollen som handläggare för naturum och kommunikation har du ansvar för verksamheten och är bekväm att hantera både stora och små frågor. Din kommunikativa förmåga är viktig samt ha goda muntliga och skriftliga kunskaper i svenska och engelska. Du har god datavana vad gäller Microsoft Office och Adobe Creative Cloud. Du har administrativ erfarenhet av att planera verksamhet.
Det är en fördel om du har: - kunskaper om naturvård, ekologi, flora, fauna eller geologi
- kunskaper om samisk kultur och historia samt renskötsel
- erfarenhet att jobba med kommunikativt arbete och sociala medier Dina personliga egenskaper väger tungt. Du är utåtriktad, initiativtagande och flexibel samtidigt som du är strukturerad och kan planera och organisera arbetet på ett effektivt sätt. Du har inga problem att arbeta med flera arbetsuppgifter parallellt. Du bör även vara kreativ och praktiskt lagd. Körkort B krävs för tjänsten.
VAD VI ERBJUDER
Förutom att du får vara med och forma den lokala förvaltningen av världsarvet så erbjuder vi en arbetsplats med goda möjligheter till utveckling och intressanta arbetsuppgifter. Du kommer att bli en del av Laponiatjuottjudus övriga kansli och arbeta utifrån Laponiatjuottjudus gemensamma värdegrund. Inom förvaltningen har vi olika kompetenser där vi hjälper och lär av varandra.
Anställningens omfattning
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid
Tillträde enligt överenskommelse. Provanställning tillämpas. Stationeringsort: Jokkmokk
Ansökan
Ansök senast: 29 september
Skicka ditt CV och ett personligt brev där du motiverar varför du söker tjänsten till: asa.nordin@laponia.nu
Löneform: Månadslön.
Kontakt
Kontaktpersoner vid frågor:
Åsa Nordin Pittja, verksamhetsledare 072-561 10 31
Om Laponia och Laponiatjuottjudus
Laponia, Lapplands världsarv, består av de stora nationalparkerna och reservaten i Gällivare och Jokkmokk. Utnämningen av världsarvet vilar på omistliga värden i form av områdets kulturhistoria, områdets natur samt den nu levande och verksamma samiska kulturen med rennäringen.
Laponias förvaltningsorganisation – Laponiatjuottjudus – har vuxit fram genom den unika Laponiaprocessen, där samebyarna, kommunerna och statliga myndigheter enats om en gemensam, lokalt förankrad förvaltning av världsarvet Laponia, vilande på en gemensam värdegrund och områdets omistliga värden. Värdegrunden utgår från ett helhetstänkande kring människan och naturen i ett samspel.
Organisationen är bildad av de nio samebyarna i Laponia, Gällivare och Jokkmokks kommuner, Länsstyrelsen i Norrbottens län och Naturvårdsverket. Organisationen svarar för skötsel, drift och utveckling av världsarvet och dess anläggningar men också för att forma nya förvaltningsformer och arbetssätt där searvelatnja – lärandearenan – och rádedibme – rådslaget – är särskilt viktiga.