På Laponiatjuottjudus jobbar vi med att bevara världsarvet för framtida generationer. Det gör vi genom olika insatser, bland annat projekt av olika slag. Här kan du läsa mer om våra pågående projekt!
Projektet Kompetensutveckling för rennäring i Laponia av Laponiatjuottjudus är ett treårigt projekt med kompetensutvecklande insatser i form av kurser och föreläsningar för rennäringen, kopplat till traditionell samisk kunskap såväl som till modern renskötsel. Målgruppen är aktiva eller delaktiga inom renskötseln i området i och kring världsarvet Laponia, i olika åldrar och kön.
Projektet ämnar att arbeta punktinriktat med en strategisk plan av riktade insatser där man lyfter relevanta delar. Målet är att kompetensutveckla dagens rennäring och dess företag för att bland annat öka jämställdhet, árbediehtu och konkurrenskraft.
Genom en större satsning i form av detta projekt finns möjlighet till att fortsätta och utveckla ett arbete för stöd och utveckling av rennäringen i och kring Laponia. Resultaten kommer därmed att leva vidare genom föreningens verksamhet för målgruppen där renskötseln och den traditionella kunskapen kopplad till balans av ekonomisk, social och miljömässig hållbarhet sätts i fokus.
”Máhto årudahka – Kunskapens viste” är ett samarbetsprojekt med Sámi Duodji.
Projektet syftar till att utveckla en modell för praktisk och teoretisk överföring av kunskap mellan generationer inom duodji. Arbetet kommer att utgå från ett traditionellt samiskt viste i Naturum Laponia vid Stuor Muorkke/Stora Sjöfallet samt tillverkningen av olika föremål. Under projekttiden som sträcker sig över tre års tid kommer samiska ungdomar att få möjligheten att färdigställa objekt till vistet men även utbilda andra ungdomar i materialberedning och slöjd.
Projektet skall utveckla en ny metod för praktisk och teoretisk kunskapsöverföring mellan generationer. Projektet samlar samiska ungdomar, duojárat (samiska slöjdare) och árbečeahpit (kunskapsbärare) för att skapa duodjiföremål till ett samiskt viste.
Ungdomarna kommer att få utveckla sina kunskaper inom duodji, lära sig nya tekniker, materialberedning och kunskapen/bakgrunden om föremålen. Genom att samla dessa tre målgrupper (ungdomar, duojárat och árbečeahpit) skapar vi en plattform där denna kunskap kan förmedlas sinsemellan, en kunskapförmedling som ej går att få inom utbildningsväsendet idag.